(Riwayat Muslim)
Dan daripada Waabisoh ibn Ma'bad r.a. beliau berkata: Aku telah menemui Rasulullah SAW lalu Baginda bersabda:
Engkau datang mahu bertanya tentang kebajikan? Aku berkata: Ya. Baginda bersabda: Mintalah fatwa dari hatimu. Kebajikan itu ialah suatu perkara yang diri dan hati merasa tenang tenteram terhadapnya, dan dosa itu itu ialah suatu perkara yang tergetar dalam dirimu dan teragak-agak di hati, sekalipun ada orang yang memberikan fatwa kepadamu dan mereka memberikan fatwa kepadamu.
(Hadis Hasan riwayat al-lmam Ahmad dan al-Daarimie dengan isnad yang baik)
Isi Penting
Kebaikan Itu Elok Budi Pekerti
Kebaikan dalam istilah agama ada 2:
1- Kebaikan digunakan untuk sesama manusia, khusus kepada kedua ibubapa, ataupun sekelian makhluk secara umum.
2- Kebaikan dalam ertikata melaksanakan segala ketaatan secara zahir mahupun batin sejajar dengan petunjuk Al-Quran, seperti:
a) Taat zahir : Membelanjakan harta menurut yang diredhai Allah s.w.t., mendirikan solat, mengeluarkan zakat, menyempurnakan janji, sabar hadapi dugaan
b) Taat batin : Beriman kepada Allah, malaikatNya, segala kitab dan rasul-rasulNya
Ibnu Umar pernah berkata:
"Kebaikan itu mudah; muka yang berseri-seri dan kalam yang lemah lembut."
Dosa Itu Getaran Dalam Islam
Kata Abu al-Darda:
"Kebaikan itu dalam ketenteraman, dan kejahatan itu dalam keraguan."
Seorang yang berbuat kesalahan atau suatu yang haram akan merasa dirinya satu perasaan yang tidak menyenangkan hingga dadanya berdebar-debar, hatinya menggeletar kecemasan atau ketakutan atau kebimbangan, tidak suka diketahui atau dilihat ataupun diceritakan orang lain halnya.
Mintalah Fatwa Hati
Bertanya dan mengambil ketetapan sikapnya dalam suatu perkara yang tidak tentu dan tidak terang hukumnya atau dalam perkara syubhat yang masih diragu-ragukan halal haramnya.
Sekiranya perbuatan itu tidak baik atau dosa, maka ia akan ragu atau gelisah kerana samar-samar hukumnya.
Kata Ibnu Mas'ud:
"Dosa itu menggoncangkan hati."
Hati adalah pedoman atau pengukur bagi menentukan suatu perkara yang dihadapi seorang, kerana dari isyarat atau petunjuk dari hati itu mampu membawa kepada yang baik atau tidak baik.
Hati atau jiwa seseorang amat mustahak dalam menentukan suatu perkara yang meragukan atau dalam masalah yang tidak diketahui hukumnya.
Akan tetapi, perkara yang sudah diketahui hukumnya berdasarkan dalil syarak, tidaklah lagi diperlukan meminta fatwa hati atau bertanya bagaimana keadaannya. Kerana hati itu hendaklah patuh kepada hukum itu sama ada hatinya senang atau tidak.
Kesimpulannya, hendaklah menurut hukum yang ada nasnya walaupun ada pendapat lain yang bertentangan. Kerana tiada jalan lain bagi orang yang beriman kecuali mematuhi Allah dan RasulNya, sebagaimana firman Allah s.w.t.:
"Dan tidak sayugianya bagi orang yang beriman lelaki dan perempuan apabila Allah dan RasulNya memutuskan (sesuatu hukum) ada lagi bagi mereka (hak) memilih dari urusan mereka." (Al-Ahzab : 36)
"Maka tidak, demi Tuhan engkau! Mereka tidak (dikatakan) beriman hingga mereka jadikan engkau hakim dalam apa yang mereka berselisihan di antara mereka, kemudian mereka merasa sempit dalam hati-hati mereka dari apa yang engkau putuskan dan mereka menyerah dengan sungguh-sungguh." (An-Nisa : 65)
Ini perintah Allah s.w.t. dalam perkara yang dinaskan, iaitu yang telah jelas hukumnya. Walaupun begitu, bagi urusan yang hukumnya masih belum jelas serta tidak didapati fatwa dari orang yang dipercayai ilmu agamanya, dan kalaupun ada fatwa itu, tetapi hanya didasarkan kepada sangkaan atau pendapat dan tidak didasarkan kepada dalil syarak, maka waktu itu hendaklah menurut apa yang terasa dalam hatinya dan menentukan sikapnya, walaupun ada orang yang mengeluar fatwa berlainan darinya.
Pengajaran hadis
(1) Keelokan akhlak ialah satu-satunya penilaian kebaikan. Namun bukanlah hanya terletak pada pandangan manusia semata-mata. Ada yang baik bagi manusia, tapi tidak bagi agama. Tetapi yang baik untuk agama, sudah tentu baik bagi manusia.
(2) Kejahatan memang tidak disukai orang, kecuali jiwanya telah dikotori oleh sesuatu atau sebab lain. Menurut sesetengah ulama:
"Sebesar-besar kejahatan ialah meninggalkan segala fardhu."
(3) Hati seseorang adalah penunjuk kepada suatu pekerjaan yang akan dilakukannya.
(4) Menurut satu riwayat, Nabi Adam a.s. berwasiat kepada anak-anak dengan berpesan:
1- Jika hendak buat sesuatu, tetapi hati tidak tenang kerananya, maka tinggalkanlah
2- Jika hendak mengerjakan sesuatu, lihatlah kesudahannya.
3- Jika hendak melakukan sesuatu perkara, berundinglah dengan orang tertentu dahulu.
wallahu'alam
detail via --> link
SETIAP KESABARAN AKAN DIGANTI DENGAN KEMENANGAN
SETIAP KEDUKAAN AKAN BERGANTI DENGAN KEBAHAGIAAN
SETIAP PERPISAHAN PASTI BERMULA DENGAN SATU PERTEMUAN
SETIAP YANG BERAKHIR AKAN BERTUKAR DENGAN SUATU PERMULAAN
SETIAP KEJADIAN TUHAN PASTI ADA HIKMAHNYA.............
Saya ada satu epal, anda ada satu epal. Kita tukar epal, anda ada satu dan saya tetap ada satu.
Jika anda ada satu ilmu Dan saya ada satu ilmu, kemudian kita tukar ilmu tersebut, anda ada dua ilmu dan saya ada dua ilmu...
Lets Feel The Beauty Of Islam
No comments:
Post a Comment